Week 4 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Martin Zwol - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Martin Zwol - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Martin van Zwol

Blijf op de hoogte en volg Martin

05 Februari 2017 | Thailand, Chiang Mai

Zondag middag kwam ik met de minivan aan in Mae Hong Son. 1 dag is meer dan genoeg om dat dorpje 3 keer rond te lopen. Er valt daar gewoon niet zoveel te beleven dus ik was blij dat ik dinsdag ochtend weer in de minivan richting Chiang Mai zat. Althans blij.. Weet je nog die weg met 762 bochten door de bergen. Dit was dezelfde weg terug, maar dan in een minivan, met 2 kotsende mensen naast je. Voelde ik me eindelijk weer beter en dan krijg je dit. In elke bocht ging er wel iemand over zijn nek. De zakjes met kots vlogen zowat door de bus. Ik was dus niet echt blij dat ik in die minivan zat, maar ik was wel blij dat ik zonder te kotsen in Chiang Mai aankwam.

Ik heb vast al een keer gezegd dat het eten in Thailand echt fantastisch is. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je hier omkomt van de honger. Naast alle restaurants, waar de gemiddelde menukaart wel 50 verschillende gerechten bevat, kun je overal op straat eten krijgen. Soms begrijp ik echt niet waar ze al dat eten laten want overal zijn ze eten aan het maken, echt overal. Als ik 's morgens om 7 uur over straat loop op zoek naar een ontbijtje, dan staan ze al op elke hoek van de straat het vlees van de barbeque te halen. En het aantal kraampjes dat eten verkoopt neemt in de loop van de dag alleen maar toe. Overal, echt overal is eten. Wat ik overigens niet heel vervelend vind hoor :). En wat het nog aangenamer maakt, het kost ook nog eens bijna niks. Een volledige maaltijd op straat, bijvoorbeeld een Pad Thai, heb je al voor 50 bath. Dat is ongeveer 1 euro 70. Nou behoort dat natuurlijk wel allemaal tot het street food. Wat prima te eten is hoor en ook wel een beetje bij Thailand hoort natuurlijk, maar het eten wat op de menukaart staat van de gemiddelde guesthouses en restaurants is echt bijzonder lekker. En dat hoeven dan echt geen dure restaurants te zijn hoor, voor een Pad Thai in een restaurant betaal je ongeveer 90 bath, 3 euro. Dat eten is zo lekker, dan lust je best 2 warme maaltijden per dag. Of 3 ;). Na dus zo'n ongeveer 3 en een halve week maal 7 dagen en laten we zeggen 2 en een halve overheerlijke warme maaltijd per dag, dat is ruim 60 maaltijden in totaal, was ik wel benieuwd naar hoe ze dat maken. Dus ik woensdag middag naar een Cooking School in Chiang Mai om even mijn kookskills te upgraden. Met een man of 10 en een enthousiaste kok hebben we geprobeerd de bekende Thaise gerechten op tafel te zetten. Met wat hulp van die kok was het nog aardig gelukt, eens kijken of ik het nog steeds kan als ik over 6 weken thuis kom.

Donderdag ging ik ziplinen. Als een aap in de jungle van boom naar boom. 35 ziplinens waarvan sommige een aardige afgrond overbrugde. 2 gigantische bergen met een vallei er tussen waar ze wat landbouw verbouwden. Enkel 1 lijn die de bergtoppen met elkaar verbindt die jij volgt van de ene berg naar de andere. Met de vallei heel ver onder je voeten en een uitzicht over de andere 10 tallen bergen op de horizon. Wat voor vrijheid je voelt als je daar door die bergen zweeft, dat is echt waanzinnig.

Vrijdag was het dan zover. Die tour waar ik thuis al zo naar uitkeek en die ik 2 weken terug al geboekt had ging dan eindelijk gebeuren. 2 dagen met een overnachting in het Elephant Nature Park. En ik kan je alvast verklappen dat dit echt de mooiste ervaring is wat ik ooit gedaan heb. Elephant Nature Park komt op tegen het misbruiken van dieren in Thailand. Bekend zijn vooral de olifanten, die nog steeds worden misbruikt voor olifanten rijden. Maar Elephant Nature Park komt ook op voor andere dieren, er lopen naast de 71 olifanten ook buffalo's, paarden, koeien, meer dan 200 honden, katten en apen. Het is net een dierentuin. En het mooie is, bijna alle dieren lopen gewoon los en kriskas door elkaar. Ja, ook de olifanten. Juist de olifanten. Die zijn door hun vorige eigenaar misbruikt en hebben allemaal zo hun eigen geschiedenis. Sommige hebben een gebroken heup of been en lopen mank, andere zijn blind of verwond. Ze zijn door Elephant Nature Park bevrijdt en leven nu een vredig leven. Iedere olifant heeft een eigen mahout, iemand die zijn leven lang voor de olifant zal zorgen. Op deze manier kan er vertrouwen worden opgebouwd tussen de olifant en de mahout en dat is de basis voor het herstellen van de schade die de olifanten hebben. Je moet je voorstellen dat de meeste olifanten Elephant Nature Park binnenkomen met een behoordelijke geschiedenis. Als je het aandruft moet je maar eens het filmpje onderaan dit bericht bekijken, dan begrijp je misschien beter waarom ik zoveel bewondering heb voor Elephant Nature Park. Maar zelfs in een filmpje kun je niet vastleggen wat voor een gevoel je hebt als je door dat park loopt. We kregen rondleidingen langs de olifanten, we maakten eten voor ze, we gingen ze voeren en we gaven ze een bad. 's Morgens werd ik wakker door het geluid van de olifanten en at ik mijn ontbijtje tijdens de zonsopgang terwijl verschillende olifanten families van hun slaapplek voor mijn neus naar de rivier lopen voor een bad. Vol bewondering zit je gewoon te kijken. Die reuzachtige beesten, zo groot maar zo vredig en stil lopen ze voor je langs. Dit was echt een geweldige ervaring die ik nooit meer zal vergeten.


Video over misbruikte olifanten in Thailand:
https://www.hieristhailand.nl/misbruikte-olifanten-in-thailand/

  • 05 Februari 2017 - 17:41

    Marian:

    He Martin, hoe is het met je lijf? Doet al dat eten geen afbreuk aan de spiermassa die je hier opgebouwd hebt? Haha, we moeten straks als je weer terug bent maar eens even zien, wie nu wie traint ;-)
    Wij kijken hier al uit naar je thaise maaltijden, die gaan er zeker komen!

    Ik heb dat filmpje bekeken en het is onbegrijpelijk dat deze beesten überhaupt nog mensen vertrouwen. Wie financiert dit project, naast de toeristen die het park in gaan? Moet nl een vermogen kosten, als er 1 op 1 begeleiding voor de olifanten is.
    Maar zoals jij het gezien hebt, bij zonsopgang en de gemoedelijkheid van deze beesten, zodat je ze kunt voeren, wassen ed is natuurlijk waanzinnig indrukwekkend. Ja, dat blijft je wel bij. Nou jongen, je hebt nog 6 weken te gaan, je bent nog niet op de helft, dus er komen nog veel meer fantastische ervaringen.
    Geniet!!! Liefs, Marian.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martin

Op reis naar Thailand!

Actief sinds 04 Jan. 2017
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 89029

Voorgaande reizen:

09 Januari 2017 - 21 Maart 2017

Thailand

Landen bezocht: