Week 9 en 10 - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Martin Zwol - WaarBenJij.nu Week 9 en 10 - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Martin Zwol - WaarBenJij.nu

Week 9 en 10

Door: Martin van Zwol

Blijf op de hoogte en volg Martin

28 Februari 2018 | Thailand, Koh Tao

Je kunt moeilijk thuiskomen na een reis door Thailand zonder te hebben gedoken. De onderwaterwereld is er prachtig en Thailand is één van de goedkoopste landen om dit te ontdekken. Thuis had ik al besloten om m’n PADI te halen bij een Nederlandse duikschool op Koh Tao. Tijdens de 3-daagse cursus was de accommodatie en het eten en drinken inbegrepen dus ik had even geen zorgen en stond alles in het teken van duiken. Ik had er super veel zin in, alhoewel ik het ook een beetje spannend vond. De cursus bestond uit een theorie deel dat werd afgesloten met een examen en een praktijk deel van 4 duiken waarbij je in totaal ca. 15 oefeningen onder water moest uitvoeren. Maandag ochtend begonnen we met de theorie en direct daarna het water in. De eerste ademhalingen onder water waren even wennen maar al snel had ik de rust te pakken en begonnen we met de oefeningen. Terwijl de visjes in alle kleuren tussen ons door zwommen ronde we de ene na de andere oefening succesvol af. Na de tweede duik werd ik samen met mijn buddy Peter bij de duikleraar geroepen. Er was iets gaande waar wij niks van wisten. De cursus was namelijk aangepast. Dinsdag stond er een duiktocht naar de bekendste duikspot van Thailand op de agenda: Sail Rock. Hier kun je echt alles tegenkomen, met walvishaaien, octopussen, haaien, schildpadden en waterslangen als hoogtepunten. Maar om mee te mogen naar Sail Rock moet je natuurlijk wel je PADI hebben of tenminste de basis oefeningen goed onder de knie hebben. Daarom was de cursus aangepast om ons klaar te stomen om mee te gaan naar Sail Rock en Peter en ik waren er volgens hun klaar voor. Helemaal excited zaten we op de boot naar Sail Rock. Echter viel het een beetje tegen toen we het water insprongen. Door stromingen onder water was het zicht erg slecht. Op een diepte van 18 meter kon je nog geen meter vooruit kijken. En dan wetende dat die haaien en weet ik het wat nog meer om je heen zwemt was wel een spannend gevoel. Het was me wel een ervaring om mee te mogen en ondanks het slechte zicht hebben we van dichtbij nog gigantisch mooie vissen gezien. Woensdag moesten we nog de laatste oefeningen van de cursus doen om deze af te ronden.
Vrijdag was het dan eindelijk zo ver. Ik was onderweg naar het vliegveld op Koh Samui om Luuk en Ruben op te halen. In Nederland hadden we alles al gepland. Voor Luuk gaat de wereldreis hier beginnen. 3 weken vrijwilligerswerk in Thailand, dan 2 maanden een Engels cursus in Sydney en vervolgens reist hij naar het noorden van Australië en dan via Melbourne en Dubai weer naar huis. Ruben gaat na Thailand door naar Maleisië. We hadden alles zo gepland dat mijn laatste en hun eerste week zouden overlappen. En laat dat nou net de week zijn met de leuke party’s. Vrijdag avond begon het al gelijk op het strand van Koh Samui, zaterdag de Jungle Party op Koh Phangan en zondag de welbekende Full Moon Party. 30.000 man op een langgerekt strand tijdens de volle maan met allemaal een bucket met een rietje in de hand. Wat een geweldig feest was dat. Na de nacht doorgehaald te hebben stonden we om 8:00 uur bij een scooter verhuur en hebben we de maandag gevuld met rondjes rijden op het eiland van het ene mooi strand naar het andere nog mooiere strand. De volgende dag stapte we op de boot naar Koh Tao waar we nog even 2 dagen gingen chillen voordat we richting Bangkok gingen. Op de scooter wilde we het bekende viewpoint van het eiland bereiken om de zonsondergang te kijken maar dit werd ons al afgeraden wegens de slechte wegen. Ik had al heel wat slechte wegen gezien in Thailand dus we waagde het erop. Stijl omhoog reden we het eerste deel van de berg op. Halverwege namen we even pauze bij een hutje en kwam er vanaf het viewpoint een truc aanrijden met een man achterin die z’n been onderweg had gebroken omdat die van z’n scooter was gevallen. Even twijfelde we. Totdat we zagen dat de zon bijna onder ging en we hoorde dat het zeker 30 minuten lopen was. We stapte weer op de scooters en zetten onze weg voort. Een steile helling zorgde even voor wat angst toen ook daar iemand van de scooter gevallen was. Nog een aantal keer flink gassen en we hadden het viewpoint bereikt. Eén van de weinige viewpoints waar je heerlijk rustig zonder allemaal toeristen van de zonsondergang kon genieten.
Vrijdag pakte we de boot en gingen we richting Bangkok. Mijn reis zat er alweer bijna op. Nog 2 dagen Bangkok onveilig maken wat goed is gelukt. Op Kao San Road was het weer elke avond feest en overdag stonden de kraampjes opgesteld waar ik alle souvenirtjes kon inslaan. Op de Rooftop Bar Cloud 47 hebben we genoten van de laatste zonsondergang met uitzicht over heel Bangkok. De laatste keer je laten bedienen als een koning. De laatste Pad Thai. De laatste tuk-tuk rit. Het laatste nachtje. Er ging dan echt een einde aan komen. 2,5 maand heb ik heel Thailand rond gereisd. Ik heb idioot veel leuke dingen gedaan en ik heb het enorm naar mijn zin gehad. Ik heb mijn ogen geopend voor een wereld die zo veel groter is dan ik dacht. En dan is ook Thailand maar een klein stukje. De liefde voor reizen en het ontdekken van nieuwe culturen en prachtige natuur gebieden is wat ik hier heb ontdekt. Snel maar weer de volgende reis boeken..